ID-kapning innebär att någon stjäl din identitet, oftast på internet. Detta kan ske genom att någon tar över ditt mobila bank-ID, tar dina kreditkortsuppgifter eller skapar en profil i sociala medier med dina uppgifter. Brottet är mycket allvarligt och kan få ödesdigra konsekvenser. Det är därför väldigt viktigt att skydda sig mot det.
Om skadan redan har varit framme och du upptäcker att du blivit utsatt för ID-kapning ska du direkt kontakta ditt försäkringsbolag. De kan erbjuda juridisk hjälp och assistans för att minimera skadorna. Ditt försäkringsbolag kan även hjälpa dig i förebyggande syfte om du är orolig för att bli utsatt för ID-kapning.
Skydda dig innan det är försent
För att minimera risken att bli utsatt för ID-kapning finns det några konkreta saker man ska tänka på. Dela aldrig dina personuppgifter eller kortuppgifter på internet. Idag är vi vana vid att dela det mesta på sociala medier. Men lägg aldrig upp en bild på ditt ID-kort eller bankkort.
Om du vill dela en bild på biljetter eller en orderbekräftelse så titta noga innan vad det står på dokumentet. Alla personuppgifter ska täckas över, helst beskäras ut ur bilden. Kom ihåg att en redigerad bild går att återställa för någon som är duktig med datorer. Är du osäker så lägg inte upp bilden.
Betala inte med kort
När du betalar över internet så välj att antingen betala med faktura eller säkra tjänster så som PayPal. Att skriva in kortuppgifterna till ditt kreditkort kan gå riktigt fel om det är en oseriös webshop. Det kan också finnas virus på din dator eller mobil som lagrar dina kortuppgifter i smyg.
Virus är ett program i din dator eller mobil som du kan få genom att trycka på oseriösa länkar. Dessa länkar sprids i e-post och sociala medier och är oftast förklädda för att likna länkar från seriösa företag. Om du tror att du råkat klicka på en osäker länk så installera genast ett antivirusprogram.
Skydda BankID
När BankID kom öppnades en ny värld för ID-kapare. Idag är en av de vanligaste orsakerna till ID-kapning att privatpersoner blivit lurade till att signera saker med sitt mobila BankID. Det kan till exempel vara någon som ringer och utger sig för att vara från banken som ber dig att signera något.
Signera aldrig med ditt BankID utan att vara helt säker på vad det är du signerar. Titta noga i appen vilket företag eller namn som står som mottagare. Är du det minsta osäker så avvakta hellre och undersök saken, och signera en stund senare istället. Signera aldrig om någon ringer och ber dig göra det.
Skydda fysiska uppgifter
Var försiktig med hur du hanterar dina viktiga dokument hemma. Använd en dokumentförstörare eller riv sönder dokumenten noga innan du slänger dem i papperskorgen eller återvinningen. Om du inte redan har en brevlåda med lås så investera i det för att undvika att obehöriga får tillträde till din post.
I våra mobiltelefoner lagrar vi mycket känslig information. Låna inte ut din mobil till okända människor, utan att ha noggrann uppsikt över skärmen hela tiden. ID-kapare kan handla snabbt och låtsas ringa ett samtal när de egentligen kapar dina ID-handlingar genom telefonen eller ringer dyra betalsamtal genom ditt abonnemang. Låna inte ut mobilen i onödan.