5 smarta tips för att få billig och effektiv träning

Många människor lägger ner ofantliga summor på träningskort, medlemskap och medverkan på olika håll. Men i grund och botten handlar det ju om att få en bättre hälsa och en sundare livsstil snarare än att bli ruinerad alltjämt som flåset ökar och svetten lackar.

Att träna behöver inte innebära mer svett än nödvändigt då oron för skenande priser på gymmet kan orsaka fler pärlor i pannan än väntat. Många unga människor som trots allt vill hålla sig i form, kan känna sig begränsade i sina träningsformer på grund av den ständigt påminda ekonomin. Detta gäller dock alla träningsälskare med snäva budgetar.

Träna enkelt

Oavsett vilken träningsform som du gärna ger dig i kast med, så har vi på Lotsia några välbehövliga tips för att hålla konditionen igång och bibehålla motivationen utan att bli ekonomiskt lidande. Målet är att få en förenklad och effektiv träning som ger resultat och vars enda smärta du kommer att känna av, är träningsvärken.

Ofta är enkel träning den billigare varianten. I den mån man endast behöver snöra på sig ett par skor eller ta på sig en baddräkt och ge sig ut i plurret, behövs vanligtvis inget mer. En dyr utrustning och stiliga träningskläder innebär inte alltid att träningen får den effekt som efterfrågas.

Sammanfattning

  • Det finns flera sätt att utöva billig och effektiv träning
  • Vissa människor med begränsad ekonomi avstår från träning p.g.a. dyra gymkort och medlemskap
  • Tack vare friskvårdsbidraget erbjuds medarbetare fysisk aktivitet helt gratis
  • Satsa på enkelheten – den bidrar ofta till billigare träning
  • Promenader, löpning, simning på sommaren och cykling är exempel på billig motion
  • Glöm aldrig vardagsmotionen

En av de vanligaste och billigaste metoderna för rörelse, är raska promenader och löpning. Det passar både för den ovane som för träningsfreaken i stort. Dessutom är denna träningsform helt och hållet gratis och kan utföras i stort sett i vilken miljö som helst. En snabb promenad kan också ske mellan hemmet och arbetsplatsen som vardagsmotion.

Naturen – den perfekta platsen för aktivitet

Underskatta aldrig naturens gåvor! Att röra på sig utomhus och samtidigt få den dagliga dosen av frisk luft, slår alla gymkort och träningscentra. Ute i naturen tänker man bättre, blodet syresätts mer och terrängen med backar, krokar och hinder utgör den ultimata löparbanan – vinter som sommar.

Om du har svårt för att träna ensam eller om du bara kan ge dig ut på en runda senare på kvällen alternativt tidig morgon, kan du ta med en vän som sporrar dig och agerar beskyddare åt dig samtidigt som du gör det åt henne/honom. På så vis får ni också mer motivation under passet.

Träna hemma

Många som tycker om att träna på gym men kanske vill undvika väntetider vid maskinerna, dyra gymkort eller helt enkelt föredrar att aktivera sig i ensamhet, kan skapa en egen liten gym-hörna hemma i bostaden. Träningsredskap är inte så otroligt dyrt idag och har man väl investerat i dem så slipper man löpande kostnader.

Motionscyklar, löpband och hantlar kan också köpas begagnat. Även nya redskap går att hitta relativt billigt. Sedan är det bara att ladda ner favoritmusiken och lägga upp sitt eget träningsschema år efter år utan att det kostar något extra. Visst, det är inte helt gratis från början men du tjänar på det i långa loppet.

Billig vardagsmotion

Man ska absolut inte sticka under stol med att vardagsmotionen är den viktigaste träningsformen. Den är i stort sett också helt gratis. Ta trapporna när du har handlat tunga kassar, gå eller cykla till och från arbetet, se till att vara med i barnens lekar och ta varje tillfälle i akt att röra på dig.

Vardagsmotionen kräver heller ingen större tidsåtgång, vilket kan vara en fördel för hårt arbetande småbarnsföräldrar eller flitiga studenter. Hjärtat stärks och plånbokens storlek förblir densamma. En annan positiv aspekt med vardagsmotionen är också att man helt enkelt inte känner av den och den motsträviga tanken på att släpa sig iväg till ett gym eller ett löpspår, uteblir.

Utnyttja förmåner

Många arbetsplatser erbjuder numera sina anställda träningsmöjligheter i olika former genom att ersätta dem för gymkort eller klippkort. Inget kunde vara bättre! Om du har turen att ha tillgång till ett gym eller någon form av träningslokal eller aktivitet helt gratis, så ska du självfallet utnyttja detta så mycket det går.

Denna skattebefriade förmån kallas friskvårdsbidrag och det gäller för dig som anställd att ta reda på exakt hur mycket din arbetsgivare kan bidra med. Friskvårdsbidraget ges oftast som ett bidrag med ett maxbelopp. Godkända träningsformer finns att se på Skatteverket. Somliga sporter som motorsport och hästkörning m.fl. anses för dyra, medans de flesta kan utövas utan problem.

2018-06-20T18:42:18+00:0020 juni, 2018|